Jak rozpocząć rysunek wektorowy w LibreOffice/OpenOffice
(tutorial)

Rysowanie w grafice wektorowej przypomina układankę z figur geometrycznych wyciętych z kolorowego papieru. Ważną cechą grafiki wektorowej jest to, że rysowane obiekty w każdej chwili można dowolnie przekształcać i zmieniać. Obiekty przesuwa się po kartce za pomocą narzędzia „Zaznacz” (wskaźnika na ikonie wyglądającego jak kursor myszy). Zbędne obiekty (w całości) usuwa się z rysunku klawiszem „Delete”.

Narzędzia

Domyślny interfejs programu przedstawia kartkę papieru wielkości A4. Do rysowania potrzebne będą podstawowe narzędzia: „Prostokąt”, „Elipsa” i „Wielokąt wypełniony”. Uwaga: narzędzie „Wielokąt” ukryte jest pod ikoną „Krzywa”. Czarny trójkąt obok ikony oznacza, że pod nią kryje się kilka narzędzi.

Szczególne działanie ma wciśnięcie i przytrzymanie klawisza „Shift” podczas rysowania obiektu. Pozwala na narysowanie kwadratu i koła, a podczas rysowania wielokąta - na rysowanie linii poziomych, pionowych lub pod kątem 45 stopni.

Poza tymi narzędziami będziemy korzystali z menu kontekstowego poszczególnych rysowanych obiektów (należy kliknąć prawym klawiszem myszy w odpowiedni obiekt). Na początek będziemy korzystali z opcji: „Linia”, „Obszar” oraz „Rozmieść”.

Rysowanie prostokątów. Ustawianie obszaru i linii

1. Narysuj poziomy prostokąt. To będzie ściana.

Z menu kontekstowego (kliknij prawym przyciskiem myszy w prostokąt) wybierz opcję „Obszar”, a następnie w zakładce „Kolor” wybierz dowolny kolor ściany. Zatwierdź przyciskiem „OK”.

Jeszcze raz wywołaj menu kontekstowe i tym razem wybierz opcję „Linia”. Odpowiada ona za kontur (obramowanie) obiektu. Domyślnie jest ono ciemnoniebieskie. W zakładce linia wyszukaj opcję „Styl” i zmień wartość z „Ciągły” na „brak”. Dzięki temu obramowanie będzie niewidoczne.

2. Okno i drzwi. W dowolnym miejscu narysuj kwadrat (rysuj prostokąt przy jednocześnie wciśniętym klawiszu „Shift”). Przez menu kontekstowe ustaw kolor obszaru na jasnoniebieski. Opcje linii ustaw następująco:

Rysując drzwi skopiuj i wklej okno. Efektu kopii początkowo nie widać, ponieważ kopia ułożyła się dokładnie na oryginale. Przesuń ją nieco na prawo. Na zaznaczonym obiekcie widać kwadraty umieszczone w czterech narożnikach i bokach. Chwycenie i przeciągnięcie myszą dowolnego z nich pozwala zmieniać wymiary obiektu. W ten sposób zrób z okna drzwi, zmień im kolor na dowolny ale ciemniejszy niż ściana. Rozmieść i ewentualnie dopasuj obiekty jak na przykładzie.

Rysowanie wielokątów. Tryb edycji punktów

3. Dach. Żeby narysować trójkąt trzeba sięgnąć po narzędzie „Wielokąt”. To nieco trudniejsze niż rysowanie prostokątów i elips. Zasada jest taka:

Zwróć uwagę, że w trójkącie pierwszy zaznaczany („klikany”) wierzchołek jest jego trzecim, czyli ostatnim wierzchołkiem.

Zacznij od narysowania podstawy trójkąta: trzymając wciśnięty klawisz „shift” przeciągnij myszą nad ścianą. Puść klawisz myszy a następnie „shift” (w tej kolejności!). Dwukrotnie kliknij myszą w miejscu wierzchołka.

4. Dla ćwiczenia spróbuj narysować gwiazdę! I nie przejmuj się, że nie wyjdzie ci za pierwszym razem. Zanim usuniesz nieudany obiekt klawiszem „delete” znajdź opcję punkty (w menu: Edycja -> Punkty albo klawisz F8). W ten sposób przejdziesz w tryb edycji punktów i będziesz mógł modyfikować (przesuwać lub usuwać) wierzchołki dowolnie zmieniając kształt obiektu. Najwygodniej jest rysować właśnie przy włączonym trybie edycji punktów. Pojedyncze punkty można zaznaczać tak, jak całe obiekty. W ten sposób popraw gwiazdę, a potem ją usuń.

Pamiętaj: zmieniasz to, co jest aktualnie zaznaczone!

5. W trybie edycji punktów (menu: Edycja -> Punkty lub klawisz F8) popraw wierzchołki trójkąta (dachu). Ustaw dowolny kolor obszaru a linię zrób niewidoczną.

6. Komin. Narysuj nieduży pionowy prostokąt. Ustaw kolor obszaru na taki sam jak ściany, a linię zrób niewidoczną. Przesuń obiekt na tle trójkąta ale tak, by częściowo wystawał ponad dach.

Gdyby komin miał być z przodu domu, nie byłoby problemu. My jednak chcemy by był z tyłu, a tylko jego szczyt był widoczny ponad dachem.

Zasada rysowania w grafice wektorowej jest taka, że obiekty ostatnio rysowane są zawsze na wierzchu. Kolejność obiektów można zmienić np. przez menu kontekstowe w opcji „Rozmieść”. Wybierz samodzielnie właściwą podopcję. Pamiętaj o możliwości cofnięcia ruchu (np. Ctrl+Z).

Rysowanie krzywych

7. Wprawdzie istnieje narzędzie do rysowania linii krzywych ale posługiwanie się nim wymaga nie lada wprawy. Rysowanie obiektów o falowanych liniach proponuję wykonać inną metodą: najpierw narysować wielokąt o zbliżonych ale kanciastych kształtach, a następnie zamienić go na krzywe.

Narysuj ścieżkę do domu w postaci wielokąta, jak na przykładzie.

8. Do zamiany punktów wielokąta na krzywe służą 3 narzędzia: „Punkt narożny”, „Płynne przejście” i „Przejście symetryczne”. Różnice w ich działaniu wypróbuj samodzielnie. Żeby wygładzić ścieżkę zaznacz dwa „środkowe” (wyróżnione na następnym przykładzie) wierzchołki. Kilka obiektów lub punktów można zaznaczyć przytrzymując klawisz „shift”. Następnie znajdź i użyj narzędzia „Płynne przejście”.

Punkty krzywe mają „przytwierdzone” przerywane linie odpowiedniej długości i zakończone niewielkim kółkiem. Są to tzw. wektory. Chwytając myszą za końcowe kółko wektora można zmieniać jego długość oraz kąt. W ten sposób nadaje się kształt krzywym liniom obiektów. Możesz delikatnie skorygować kształt ścieżki.

9. Tło. Zaznacz wszystkie narysowane obiekty. Szybką metodą zaznaczenia dużej liczby obiektów jest „obwiedzenie” ich myszą, tak jak rysuje się prostokąt, ale narzędziem do zaznaczania. Uwaga, żeby zaznaczyć jakiś obiekt tą metodą, musi on całkowicie zmieścić się w prostokącie. Następnie przenieś je poza kartkę, żeby nie przeszkadzały w rysowaniu tła. Narysuj prostokąt na szerokość kartki i na około jedną trzecią jej wysokości, zaczynając od dolnego lewego rogu. Ustawienia: obszar zielony, linia niewidoczna.

Mimo włączonego trybu edycji punktów nie można manipulować jego wierzchołkami. Najpierw musimy zamienić go na wielokąt. Z menu kontekstowego wybierz opcje: „Konwertuj” -> „Na wielokąt”. Oba górne wierzchołki prostokąta zamień na krzywe opcją: „Punkt narożny”. Wektory ustaw podobnie jak na przykładzie.

10. Dorysuj niebieski prostokąt jako niebo i przesuń go na spód. Obiekty odłożone wcześniej na bok (dom) przenieś z powrotem na kartkę. Przenieś zielone wzgórze na właściwy poziom: poniżej domu ale nad niebem.

11. Narysuj dym jako wielokąt, a następnie wszystkie jego wierzchołki zamień na krzywe. W razie potrzeby popraw kształt dymu. Jeśli w rysowaniu będzie przeszkadzało ci tło, przenieś je na chwilę poza kartkę.

Gradienty

12. Żeby nieco uplastycznić rysunek, obszar możemy wypełnić tzw. gradientem (menu kontekstowe: „Obszar”, zakładka „Gradient”). Wypełnij gradientem liniowym trzy obiekty:

13. Narysuj słońce: koło (elipsa rysowana przy wciśniętym klawiszu „shift”) z niewidoczną linią. Obszar wypełnij gradientem z następującymi ustawieniami:

Koniec. Efekt powinien wyjść jak na przykładzie lub ładniejszy.